söndag 7 augusti 2016

Sven Melandersyndromet



Det är män som våldtar och det är inte är kvinnors fel att de blir våldtagna.

En sanning som de flesta redan känner till och håller med om.
Men då skådespelaren SvenMelander säger just det på Youtube så delas inlägget på Facebook flera hundra gånger och han betraktas som en sanningssägare.
Jag läser där att en annan kändis, popsångerskan Zara Larsson, från sin estrad har manifesterat mot dessa manliga beteenden och därefter fått mängder av hatbrev från män.
Sven Melander säger ifrån, väl talat!” kommenterar en klok vän på Facebook. Flera andra vänner gör detsamma. Flera hundra facebookanvändare har gjort tummen upp för kommentaren.

Klart att det är som Sven Melander säger. Håller naturligtvis med. Men varför hyllas hans inlägg som ett ord i rättan tid då alla utom våldtäktsmännen håller med och då hundratals andra redan uttryckt samma sak?
Det är som att hylla någon som säger att vi inte borde ha krig på jorden.
Vem riktar sig Melander till och varför får hans självklara inlägg sådan uppmärksamhet?

Jag frågar mina vänner om detta och de anser mig mer korkad än vanligt som inte förstår att en kändis ord väger tungt i opinionsbildningen. Vad kändisar säger är viktigt och påverkar andra människors attityd.
Men det är just det som skrämmer mig.
Vad som förvånar mig är att en skådis åsikt om ett samhällsproblem har större effekt på den allmänna åsiktsbildningen än om en annan människa uttrycker den. Eller om en politiker uttrycker samma sak.
Visst inser jag att idoliseringen av skådisar, atleter, popsångare, partyfixare fyller någon sorts mänskliga behov. Förr var det helgon och mytiska figurer som fyllde behovet och kyrkan som backade upp dem.
Dagens kändisdyrkan är upptrissad av marknadskrafter och media. Och nu har s.k. sociala medier kommit till.

Tänker på hur idoliseringen av politiker, för inte så länge sedan, samlade hänförda skrikande massor framför Mussolinis, Hitlers och Stalins estrader.
Ibland påminner popkonserter om dessa massmöten med sina heilrop.
Och se på hur den lojala massan backar upp kandidaterna i de amerikanska presidentvalskampanjerna.
Ingen tillfällighet att en del f.d. kändisar blir politiker på grund av politikerförakt.
Det är idoliseringen i växelverkan med massdyrkan som inger mig olust.

Tycker mig se att Facebook förstärker ett konsesustyckande och ryggdunkande och att kändisars åsikter idoliseras. Det är inget nytt, men med Facebook blir det mer uppenbart och förstärks.

Kommer mäns våld att minska efter Melanders inlägg? Kommer en massa missanpassade individer att sluta skicka hatbrev?
Jag tvivlar. Problemet ligger djupare än så.







1 kommentar:

Leif sa...

För en gångs skull måste jag ge dig helt rätt med ditt inlägg. Ett inte oväsentligt demokratiproblem när s.k. kändisar får ett oproportionerligt stort utrymme i olika media för sina politiska åsikter jämfört med "vanligt folk".