fredag 8 januari 2016

Det är nåt skumt med finansmarknaden. Vart är vi på väg?

Finansmarknaden har hand om våra sparpengar till exempel våra pensioner. Det är sådant kollektivt sparande som vi inbillar oss satsats i aktier och fonder. Och vi tror att fonderna satsas i värdeskapande verksamheter som t.ex. produktion som skapar arbete och tillväxt.
Det är i alla fall vad vi tror att vi vet.
Men är det så?

Om vi tar en titt på dagens finansmarknad kan man börja undra.
Den 7 januari 2016 dök plötsligt den kinesiska börsen med 7 procent på ett dygn. Handeln på börsen stoppades.
Men nästa dag så gick den kinesiska börsen upp igen.

Hela världens finanshandlare har dock blivit nervösa och hela världens börser följer den kinesiska i doppet.
Det är en psykologisk process, förklarar ekonomijournalisterna.
Fondmäklarna blir nervösa och slutar att placera våra pensionspengar.

Doppet har på tre dagar kostat sex svenska finansfamiljer 20 miljarder kronor säger SvD Näringsliv.
De sex är
Familjen Persson (H&M) som blivit 13 miljarder kronor fattigare
Carl Bennet (Getinge) som drabbats av en värdeminskning på 1,5 miljarder
Melker Schörling (Securitas och Hexagon ) som fick en värdeförlust på 2,4 miljarder
För familjen Douglas (Wasatornet ) gick 1,1 miljard upp i rök
Wallenbergs stiftelser (Investor)  ägde efter doppet 3,7 miljarder mindre än före
Familjen Lundberg (Lundbergföretagen )fick ett minus på  850 miljoner

Var är pengarna? Hur mycket har vi pensionssparare förlorat?
Skulle pengarna ha satsats i produktiv verksamhet?

Vart är vi på väg?













7 kommentarer:

Leif sa...

Enligt min mening är svaret det följande...

Efter kraschen på finansmarknaderna hösten 2008 har det egentligen inte funnits någon reell tillväxt i ekonomierna världen över. Den s.k. tillväxt vi haft är endast driven av konstlat låga räntor och tillhörande extremt expansiva penningpolitik. Fråga dig själv om du tycker att de grundläggande problemen från finanskrisen hösten 2008 har lösts? Fråga dig även hur centralbankerna ska hantera en ny krasch nu när räntevapnet är förbrukar dvs det går inte att sänka räntan lägre samt den privata skuldsättningen speciellt i Sverige nått aldrig tidigare skådade nivåer pga bostadsbubblan?

Mario Matteoni sa...

Jag har ju ställt några frågor i mitt ursprungliga inlägg.
Varifrån hämtar du dina tvärsäkra svar?
Har du några referenser till andra än dig själv?
Tacksam för några hänvisningar till dina källor eller uppgift om hur du kommit fram till dina svar.

Jonny sa...

Hur mycket har å andra sidan pensionsspararna tjänat sedan introduktionen av AP-fonderna ... ?

Du ställer frågan "Skulle pengarna ha satsats i produktiv verksamhet?".
Vad avser du med det och vilken avkastning skulle denna verksamhet ge ?

Leif sa...

Du tvivlar ju själv på dagens finansmarknader och min personliga övertygelse är att vi kommer och få en ny finanskris liknande den 2008 förhållandevis snart med skillnaden att den här gången blir man tvungen att ta itu med de fundamentala problemen. Med det menar jag att alla övervärden som kreditexpansionen och nollräntepolitiken ( i Sverige är det ännu värre med negativ styrränta) skapat i finansiella tillgångar och bostäder måste korrigeras. Lösningen finanskrisen 2008 var bara av typen quick fix för och rädda kapital- och bostadsägarna.

Om du anser att jag är ute och cyklar står det dig fritt att köpa aktier och fonder för alla dina pengar eller en bostadsrätt i Stockholm eftersom priserna bara kan gå upp.

Mario Matteoni sa...

Leif. Jag tror inte att du är ute och cyklar med din personliga övertygelse.
Vill bara veta vad du bygger den övertygelsen på.
Jag är skeptisk till hur finansmarknaden fungerar men vill veta vad det är som gör mig skeptisk.
Jonny och du har en eminent förmåga att påstå saker utan att kunna redogöra för varifrån ni fått era övertygelser och vad ni bygger era tvärsäkra påståenden på. Eftersom jag inte vet vilka ni är har jag ingen anledning att varken tro eller misstro det ni påstår vara sant.
För mig är ni anonyma och ingen vettig människa litar på en anonym röst.
Därför är det bra om ni i alla fall presenterar källor.
Hur vore det om ni skaffade egna bloggsidor där jag kan kommentera era påståenden?
Vore inte det rättvist?

Jonny sa...

Maria, börjar du bli senil ?
Vi har flera ggr haft denna diskussion om min person och du vet mycket väl vem jag är (vad nu det spelar för roll i sammanhanget).

Eftersom du uttryckte indignation över att börskurser rasat tillfälligt ställde jag en fråga till dig. vi tar det igen.

Hur mycket har å andra sidan pensionsspararna tjänat sedan introduktionen av AP-fonderna ... ?

Jag undrade vidare vad du menar med att man påståendet "Skulle pengarna ha satsats i produktiv verksamhet?". Vilken verksamhet talar du då om och vilken avkastning skulle denna ge ?

En av de mest lönsamma industrierna inom privata näringsområdet vi har i nuläget är flyktingindustrin, är det den du menar ? Ska AP-fonderna investera i Bert Karlsson ?

Leif sa...

Om vi fokuserar på mitt påstående om att det inte har funnits någon reell tillväxt i ekonomin efter finanskrisen 2008 så bifogar jag nedanstående länk:

http://www.ekonomifakta.se/Fakta/Ekonomi/Tillvaxt/BNP-per-capita/

Denna visar svensk BNP per capita i fasta priser dvs rensat för inflation. Vad vi kan se är att förutom krisen i början på 90-talet så har vi haft en fast stigande tendens fram till 2007. Att vi sedan får en kraftig dipp i samband med finanskrisen är inget konstigt men efter återhämtningen kring 2011 har vi knappt någon tillväxt alls. Lägg därtill den extremt expansiva penningpolitik Riksbanken för med negativ styrränta och det är enkelt och inse att någonting är fel. Detta gäller för övrigt den globala ekonomin också men Sverige är mer illa ute än många andra länder pga sin extrema penningpolitik där vapenarsenalen i princip är helt förbrukad.