torsdag 12 november 2009

Regeringen och Kapitalet i samma plan

Tre månader före valet 2006 åkte Fredrik Reinfeldt och Carl Bildt till det hemlighetsfulla Bilderberggruppens möte på inbjudan av Investors ordförande Jacob Wallenberg. Resan skedde med Investors privatjet till en kostnad av 1,1 miljon kronor.
Anledningen till att SvD fått fram uppgiften är att Investor yrkat skatteavdrag för resan vilket gör att historien blir offentlig. Enligt Investor betalade Moderaterna 8000 kronor för Fredrik Reinfeldts resa.
Bilderberggruppen brukar beskrivas som en av världens mäktigaste sällskap som sedan starten 1954 samlar företagsledare, politiker och andra makthavare ur den s.k. superklassen. Mötena omgärdas av stort hemlighetsmakeri. Trots att gruppen innehåller många inflytelserika personer inom mediebranschen väljer dessa att inte rapportera vad som diskuteras på mötena. Även socialdemokratiska regeringsmedlemmar har varit med.
Vad som är intressant i den här historien är att Wallenberg bjuder med dåvarande oppositionsledaren Reinfeldt och att Wallenberg, genom skatteavdraget, nu vill ha skattebetalarnas bidrag för resan.
Och om någon undrat över i vilkas intressen Moderaterna agerar så kanske denna lilla historia kan ge en fingervisning.

2 kommentarer:

Kerstin sa...

Någon kanske undrar - men inte jag :-(.

Kerstin sa...

PS:
Fast, om jag tänker efter, jag har för mig att Mona Sahlin bjöds med ett år, av Percy Barnevik, om jag inte missminner mig. Om detta möte har hon sagt att "det var hemskt". På vilket sätt ville hon inta tala om.