lördag 21 februari 2009

Lätt att vara efterklok

I dag har vi facit och det är lätt att vara efterklok. Men för att i framtiden kunna vara klok före, måste vi idag se bakåt för att i fortsättningen kunna se klarare framåt.

År 2000 var nästan alla ”experter” positiva till att GM tog över SAAB.
”Nu kommer Saab att kunna jobba vidare med en engagerad ägare som har gott om pengar för att utveckla nya tekniska lösningar och som ser att det finns en nisch för europeiska bilar på den amerikanska marknaden. Jag tror att dagens avtal blir startskottet för en snabb expansion i Trollhättan.” skrev t.ex. bilekonomijournalisten Robert Collin då köpet blev offentligt. Han var inte ensam om den uppfattningen och naturligtvis fanns det då flera skäl till en sådan bedömning.
Och så sent som i juli 2008 sa bilindustrianalytikern Mats Carlsson till Sveriges Radio Väst: ”General Motors beslut att nästa generation Saab 9-3 ska fortsätta att tillverkas i fabriken i Trollhättan - tvärtemot vad som bestämdes för tre år sedan, då tyska Ruesselsheim vann den kampen - betyder att de anställda på Saab Automobile kan räkna med fortsatta jobb till åtminstone år 2015. Det nya beslutet visar att Saab och Sverige är strategiskt viktiga för GM”.

Då det så småningom blev uppenbart att SAAB inte gått med vinst sedan 1995 och att GM gång på gång tvingats skjuta till mer pengar och bilmarknaden nått en viss mättnad borde kanske någon grävande ekonomijournalist fått en impuls till att undersöka SAAB:s förutsättningar. Skedde det? Skeptiker fanns men ingen redovisade orsakerna till sina tvivel.
I dag kan man fråga sig: Kunde utvecklingen ha förutsetts? Vad var det som gick snett? Visste Wallenbergs, då de sålde, att SAAB var ett företag som skulle komma att gå dåligt?
Enligt rykten i affärspressen 2000 berodde GM:s köp på en schism mellan Wallenbergs och GM. Vad låg bakom ryktet? Sålde Wallenberg till GM trots att de misstrodde köparen?
Under åren med GM som ägare har flera intressanta utvecklingsprojekt stoppats inom SAAB. 2003 lanserades t.ex. Saabs etanolbilar helt emot GM:s vilja. GM trodde inte på etanol utan ville att Saab i stället skulle ta fram bilar med större motorer. Det blev som GM ville.
Vad gjorde marknadsanalytikerna innan världens bilmarknad säckade ihop?

Här finns ett forskningsområde för historiker och grävande journalister som åtminstone i efterhand borde kunna närma sig sanningen. Handelshögskolan, som är ointresserad av verkligheten, fortsätter väl att pyssla med sina kalkyler och modeller.


Läs dagens kommentatorer DN Lasse Swärd
SvD Nils-Olof Ollevik

Inga kommentarer: